Jaké by to bylo, kdyby více jak 660 studentům společně se všemi pedagogy SSPŠ bylo jeden den dobře? Každý máme přece jiné potřeby a jiné představy o naší osobní pohodě. Každý snad sám dobře ví, co chce… Někdo chce spát, někdo chce zlepšovat vztahy, jinému hlavně nediktujte, co má dělat. Ale umíme být v té osobní pohodě všichni společně?
Tak se o tom alespoň jeden den pojďme bavit. Pojďme si udělat Den wellbeingu.
Tím dnem byl čtvrtek 25.1.2024.
A co že ten wellbeing vlastně je? MŠMT jej definuje takto: „Wellbeing je stav, ve kterém můžeme v podporujícím a podnětném prostředí plně rozvíjet svůj fyzický, kognitivní, emocionální, sociální a duchovní potenciál a žít spolu s ostatními plnohodnotný a spokojený život.“
A jak to teď všechno poskládat? Ono se to snáz řekne, než udělá.
Tak co máme? Omezený čas, nejasné potřeby, rozpracovaný a nehotový program a moc široké téma. Taky pár nadšených učitelů a studentů, nějaké domluvené přednášky a zhruba týden času… To není zrovna v pohodě.
To byl náš počáteční vstup, se kterým jsme se museli vypořádat. A najít způsob, jak otevřít diskusi, která by předcházela přednáškám odborníků, kteří byli na akci pozváni.
Záměr otevřít témata wellbeingu a prevence pomocí filmu ve většině tříd sice nevyšel úplně podle očekávání, ale určitě otevřel diskusi. A to hlavně díky moderaci témat třídními učiteli. Díky jejich umu vést diskusi a otevírat související otázky se v některých třídách rozjela otevřená a plodná debata. Ne všichni zde byli spokojeni. Ale vždyť ne se vším je přece nutno souhlasit a dosáhnout konsenzu. A i to je v pohodě.
Blok přednášek zaměřených na prevenci otevřel student 4.L Samuel Karabina s tématem „Say ‚know‘ to drugs“. Následovaly přednášky o Závislosti na počítačových hrách, Suplementaci ve fitnes, prevenci rakoviny prsu či prostaty. Téma pohody zastoupila přednáška o Wellbeingu v leadershipu a také meditační workshop. A ohlasy byly pozitivní a zvídavé. Zdá se, že ve výsledku uběhl většině studentů ten den docela hezky.
Nám organizátorům před a během Dne wellbeingu bylo docela těžko. Přebrali jsme nedodělaný projekt týden před dnem D. Mrzelo nás, že přibližně třetina všech studentů připravený program a priori bojkotovala a do školy vůbec nedorazila. Ale na druhou stranu, když jsme si pak četli ohlasy a zpětnou vazbu od těch, kteří se zapojili do diskusí a programu, vlilo nám to zase energii do žil.
„Dlouho jsem si takhle nepopovídala.“, „Takhle jsem svou třídu ještě nepoznal.“, „Velice otevřené diskuse.“, „Líbil se mi prostor pro debatu a jak se s námi učitel bavil.“. To jsou některé ze zpětných vazeb od studentů, kteří se programu účastnili. Někteří z vás byli nespokojeni, a i to je dobře.
První Den wellbeingu hodnotíme celkově jako povedený. Možná nesplnil to, aby se všichni měli dobře, ale otevřel diskusi o různých tématech. O pohledu na svět, o pocitu bezpečí, o prevenci. Otevřel témata komunikace mezi námi i téma přístupu k akcím školy.
I o škole jako místu, kde by diskuse měla pomoci utvářet osobní světonázor a nabízet různé pohledy na danou problematiku.
A nám ukázal, že když se několik lidí na pár dní vzdá své momentální pohody, jsou schopni vytvořit věc, která třeba jednou tu pohodu přinese ostatním.
Díky všem organizátorům i třídním učitelům